Varaudu uuteen Soteri-rekisteriin hakemalla Suomi.fi-valtuudet

Julkaisuajankohta 21.11.2023 9.30
Uutinen
Hoitaja käyttää tablettitietokonetta.

Uuden Soteri-rekisterin kehitystyö on edennyt hyvää tahtia eteenpäin. Soteri korvaa nykyisen Valveri-rekisterin. Rekisteri kokoaa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedot sekä yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajien ja päiväkotien lupatiedot yhteen paikkaan. Myös nykyisin toiminimellä toimivat terveydenhuollon itsenäiset ammatinharjoittajat ovat jatkossa yksityisiä palveluntuottajia.

Uuden Soteri-rekisterin käyttöönotto vaikuttaa vain nykyisen Valveri-rekisterin toimintaan. Valverin sähköinen asiointi sulkeutuu joulukuussa, kun tiedot siirretään Valverista uuteen Soteriin. Lue lisää uutisestamme. Soterin käyttöönotto ei vaikuta ammattioikeuksien myöntämiseen (Terhikki ja Suosikki-rekisterit). Valvira myöntää edelleenkin hakemuksen perusteella oikeuden harjoittaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattia sekä käyttää nimikesuojattua terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattinimikettä. 

Uusi sähköinen asiointi vaatii Suomi.fi-valtuudet

Jotta voit tunnistautua Soterin sähköiseen asiointiin, tarvitset valtuuden. Poikkeuksena tähän ovat vain yrityksen tai yhteisön nimenkirjoittajat, jotka voivat tunnistautua sähköiseen asiointiin muun muassa omilla pankkitunnuksillaan.

Soteri-rekisteri sähköistää lupa- ja rekisteröintiprosessit. Kun Soteri otetaan käyttöön rekisteröintihakemusten, -ilmoitusten ja -muutosten tai lupahakemusten tekoon tarvitaan Suomi.fi-valtuus. Alkuvuodesta vain uudet valtuudet toimivat sähköisessä asioinnissa.
Lue lisää valtuuksista DVV:n verkkosivulta.

Huomioithan, että ellei yrityksen tai yhteisön nimenkirjoittaja asioi järjestelmässä, asiointivaltuus on annettava jollekin henkilölle. Jos valtuutat toisen yrityksen asioimaan puolestasi, valtuutetun yrityksen tulee myöntää edustamisvaltuutus jollekin yrityksensä henkilölle. 
Tutustu tarkemmin DVV:n ohjekuvaan.

Huomioithan, että Soterin sähköistä asiointia voi toistaiseksi käyttää vain suomalaisella henkilötunnuksella. 

Kuinka tarkistan, onko minulla valtuudet?

Jos olet saanut valtuudet, niin pääset valtuudet-sivulta tunnistautumisen jälkeen henkilökohtaiset valtuudet -linkistä sivulle, jossa näet, mitkä valtuudet sinulle on annettu. Vastaavasti, jos olet nimenkirjoittaja eli sinulla on valtuudet valmiiksi käytössäsi, pääset varmistamaan käytössä olevat valtuudet yrityksen valtuudet -linkin kautta, ja sen jälkeen näet listan yrityksistä, josta pääset valitsemaan yrityksen tai yhteisön, jonka puolesta haluat toimia Soterissa.

Ohjeet valtuuksien antamiseen organisaationa (nimenkirjoittaja tai edustajan valtuusoikeuden saanut): 

  • Tunnistaudu sisään Suomi.fi Valtuuksiin esimerkiksi omilla pankkitunnuksillasi.
  • Valitse ”Yrityksen valtuudet”.
  • Valitse yritys tai yhteisö, jonka puolesta haluat asioida.
  • Valitse Valtuustyypiksi ”asiointivaltuus”.
  • Valitse valtuuden saavaksi osapuoleksi yritys, yhteisö tai henkilö, joka tarvitsee valtuuden Soterin sähköiseen asiointiin (esimerkiksi kirjanpitoyritys tai yrityksesi henkilö). Huom. Älä valitse Valviraa tai aluehallintovirastoa osapuoleksi.
  • Valitse sosiaali- ja terveydenhuollon Valtuusasiaksi ”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito” ja varhaiskasvatuksen valtuusasiaksi ”Yksityisen varhaiskasvatuksen luvan hakeminen”.
  • Huomioithan, että jos yritys tai yhteisö on saanut ”asiointivaltuuden” toiselta yritykseltä tai yhteisöltä, tulee ”edustamisvaltuus” antaa vielä henkilölle, mukaan lukien nimenkirjoittaja.

Valtuuksilla asiointi Soterissa

  • Tunnistautumisen jälkeen tulet näkemään Soterin etusivulla kaikki yritykset, joissa valtuudet on käytettävissäsi. Näet etusivulla myös ne yritykset, joilla ei vielä ole lupaa rekisterissä. Näin mahdollistetaan yritykselle uuden luvan hakeminen. Jos et näe yritystä etusivulla, olethan yhteydessä Suomi.fi organisaatioasiakaspalveluun.

Ohjeet valtuuksien hakijalle:  

  • Mene Suomi.fi:n Valtuudet-sivulle. Paina ”Tunnistaudu”.
  • Tunnistaudu palveluun pankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.
  • Paina ”Henkilökohtaiset valtuudet” ja auenneella sivulla paina ”Pyydä valtuuksia.”
  • Paina Osapuolet-sivulla ”Lisää yritys” ja syötä tahon, jota haluat edustaa nimi" esimerkiksi oma yrityksesi tai yhteisösi. Huom. älä valitse tässä Valviraa tai aluehallintovirastoa osapuoleksi.
  • Valtuusasiat-sivulla valitse sosiaali- ja terveydenhuollon valtuusasiaksi ”Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteröinti- ja lupa-asioiden hoito” ja varhaiskasvatuksen valtuusasiaksi ”Yksityisen varhaiskasvatuksen luvan hakeminen”.
  • Etene Suomi.fi:n ohjeiden mukaan ja vahvista valtuuspyyntö, jolloin pyyntö siirtyy hyväksyttäväksi yrityksesi nimenkirjoittajalle.
  • Yrityksen tai yhtiön nimenkirjoittajan tulee tämän jälkeen kirjautua Suomi.fi:n Valtuudet-sivulle ja käydä hyväksymässä valtuuspyyntösi.

Lue lisää aiheesta:

Mikä on Suomi.fi-valtuudet? 
Ohjeet asiointivaltuuden ja edustamisvaltuuden antamiseen löydät Suomi.fi-verkkosivulta.  
Näin organisaation edustaja antaa valtuuksia yksin.
Suomi.fi neuvonta ja asiakaspalvelu.

Lisätietoja:

Yleiset kysymykset Soteriin liittyen: [email protected]

Sosiaali- ja terveydenhuolto