Detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter
Bestämmelser om obligatoriska, tillåtna och förbjudna uppgifter på detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter finns i tobakslagen. Dessutom reglerar tobakslagen formen på detaljhandelsförpackningar för cigaretter (gäller även rulltobak), deras material och öppningsmekanism.
På detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter får anges tobaksproduktens produktnamn och tobaksproduktgruppens, tillverkarens eller importörens firma och kontaktuppgifter samt produktens förpackningsstorlek och streckkod. Uppgifterna ska dock presenteras så att detaljhandelsförpackningens märkningar inte skiljer sig från andra detaljhandelsförpackningar i samma tobaksproduktgrupp och att försäljningen av produkten inte främjas med hjälp av märkningarna.
Detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter ska förses med varningstexter på finska och svenska och figurativa varningar för tobaksprodukternas negativa effekter på hälsan. Detaljhandelsförpackningarna för tobaksprodukter ska dessutom vara försedda med en informationstext om tobaksrökens skadlighet samt följande text om att sluta röka:
Från och med den 20 maj 2024 ska detaljhandelsförpackningen för tobaksprodukter dessutom ha en unik identitetsmärkning avsedd för spårning av detaljhandelsförpackningen samt en säkerhetsmärkning som inte kan manipuleras och som består av synliga och osynliga äkthetsdetaljer. I fråga om cigaretter och rulltobak ska de nya förpackningspåskrifterna i anslutning till spårbarheten ha funnits från och med den 20 maj 2019 och i fråga om andra tobaksprodukter från och med den 20 maj 2024.
SUP-direktivet och den nationella avfallslagstiftningen ställer krav på märkning av produkter som omfattas av tobakslagen för detaljhandelsförpackningar och försäljningsförpackningar för tobaksprodukter med filter samt förpackningar till filter som säljs tillsammans med tobaksprodukter.
Märkningen av tobaksprodukter eller deras detaljhandelsförpackningar får inte
- främja försäljningen av en produkt eller uppmuntra till konsumtion av en sådan genom att skapa en felaktig uppfattning om produktens egenskaper, hälsoeffekter, risker eller utsläpp
- innehålla någon information om innehållet av nikotin, tjära eller kolmonoxid i produkten
- antyda att produkten är mindre skadlig än andra produkter eller att syftet har varit att minska effekten av något skadligt ämne i rök i produkten (till exempel naturlig, organisk, utan tillsatser)
- antyda att produkten har vitaliserande, energigivande, läkande, föryngrande, naturliga eller organiska egenskaper eller andra hälsomässiga eller livsstilsmässiga fördelar (till exempel energi, biodynamisk)
- hänvisa till smak, doft, smak- eller aromtillsatser eller andra tillsatser eller avsaknaden därav (till exempel inga smaktillsatser)
- likna ett livsmedel eller en kosmetisk produkt
- antyda att produkten har miljöfördelar
- antyda att produkten är brandsäker eller annars ge intrycket att produkten är ofarlig eller brandsäkrare än andra motsvarande produkter.
Förteckningen är inte uttömmande, utan vid behov kan man ingripa i vissa märkningar som inte täcks av förteckningen med stöd av bestämmelsen om marknadsföringsförbud.