Marknadsföring av alkohol
Marknadsföringen av alkohol begränsas genom lagstiftning. Syftet med begränsningen är att minska alkoholens skadeverkningar.
Tillsynen av marknadsföringen av alkoholdrycker hör i första hand till regionförvaltningsverken. Regionförvaltningsverken övervakar marknadsföringen av alkoholdrycker inom sina egna områden. Valvira övervakar marknadsföringen av alkoholdrycker som händer på flera än ett regionförvaltningsverkets område eller på riksnivå.
Valvira har publicerat en anvisning om marknadsföring av alkoholdrycker. Du hittar anvisningen i slutet av denna sida. Anvisningen gäller tillämpningen av marknadsföringsbestämmelserna i alkohollagen och i den presenteras också tillsynsmyndigheternas hittillsvarande avgörandepraxis.
Lagen förbjuder marknadsföring av starka alkoholdrycker
Enligt alkohollagen är marknadsföring, indirekt marknadsföring och annan säljfrämjande verksamhet för starka alkoholdrycker med en volym på över 22 volymprocent förbjuden. Marknadsföringen är tillåten endast i särskilt föreskrivna undantagsfall, såsom på serverings- och detaljhandelsställen för starka alkoholdrycker samt i prislistor som är tryckta eller publicerade på webbplatsen. Mer information om marknadsföring av starka alkoholdrycker finns på vår webbplats Marknadsföring av starka alkoholdrycker och i anvisningen om marknadsföring av alkohol i slutet av denna sida.
Svaga alkoholdrycker får marknadsföras i begränsad omfattning
Marknadsföring, indirekt marknadsföring och annan säljfrämjande verksamhet för svaga alkoholdrycker med en volym på högst 22 volymprocent är i regel tillåten, men i alkohollagen fastställs flera begränsningar för olika former av marknadsföring. Reklam för dessa produkter får till exempel inte genomföras på allmän plats och får inte riktas mot minderåriga eller strida mot god sed. Mer information om marknadsföring av svaga alkoholdrycker finns på vår webbplats Marknadsföring av svaga alkoholdrycker och i anvisningen om marknadsföring av alkohol i slutet av denna sida.
Vanliga frågor om marknadsföring av alkohol
Marknadsföring av starka alkoholdrycker är tillåten inomhus på serverings-, tillverknings- och detaljhandelsställen, men inte på webbplatser eller i sociala medier eller på offentliga platser.
Du får också marknadsföra starka alkoholdrycker till dem som deltar i försäljningen av alkoholdrycker. Detta får dock inte ske på en webbplats som är öppen för konsumenterna. Även då ska du beakta begränsningarna i marknadsföring för svaga alkoholdrycker i alkohollagen.
I övrigt är marknadsföring av starka alkoholdrycker, indirekt marknadsföring och annan säljfrämjande verksamhet förbjuden.
Du får marknadsföra svaga alkoholdrycker, men det finns flera begränsningar som gäller reklamens innehåll och genomförande. Reklamen får till exempel inte vara riktad till minderåriga eller strida mot god sed. Marknadsföring är förbjuden på allmänna platser och reklam för television och radio är förbjuden mellan klockan 7 och 22. Du kan läsa mera om dessa begränsningar i anvisningen om marknadsföring av alkohol i slutet av denna sida.
Om annonsören är till exempel en restaurang eller detaljhandel kan du anmäla reklamen till det regionförvaltningsverk inom vars område platsen finns. Om annonsören är en riksomfattande aktör eller en tillverkare av alkoholdrycker kan du anmäla reklamen till Valvira. Konsumentskyddslagen tillämpas på all marknadsföring, men alkohollagen är ändå primär när det är fråga om marknadsföring av alkoholdrycker.