Myndighetstillsyn för tjänsteanordnare och tjänsteproducenter inom social- och hälsovården
Med välfärdsområden avses i detta sammanhang även Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen. Myndighetstillsynens uppgift är att främja anordnandet av den lagstadgade social- och hälsovården och genomförandet av egenkontroll samt att ingripa när egenkontrollen inte är tillräcklig. Målet är att säkerställa klient- och patientsäkerheten, tjänsternas lagenlighet och kvalitet samt genomförandet av de grundläggande rättigheterna, jämlikheten och rättsskyddet för dem som använder tjänsterna. Genom tillsyn ingriper man i olagliga missförhållanden och brister som har framkommit i ordnandet eller genomförandet av tjänsterna. Syftet med tillsynen är att avhjälpa brister och missförhållanden som observerats i verksamheten.
Valvira övervakar ordnandet och genomförandet av social- och hälsovårdstjänster på riksomfattande nivå. Regionförvaltningsverken styr och övervakar verksamheten inom sina verksamhetsområden. Valvira styr regionförvaltningsverkens verksamhet vid verkställandet, samordnandet och harmoniseringen av tillsynen och den styrning som anknyter till den. Valvira övervakar verksamheten särskilt då när det är fråga om principiellt viktiga eller vittsyftande ärenden samt då när ärendet gäller flera regionförvaltningsverks verksamhetsområden eller hela landet. Valvira övervakar också när ärendet har ett väsentligt samband med något annat tillsynsärende inom social- eller hälsovården som behandlas i Valvira.
Proaktiv tillsyn är verksamhet som sker på förhand och vars syfte är att säkerställa lagenligheten, kvaliteten och säkerheten för ordnandet och produktionen av tjänster. Proaktiv tillsyn är den handledning, rådgivning och planenliga övervakning som anknyter till tillsynen. Syftet med handledningen och rådgivningen är att på förhand förebygga klient- och patientsäkerheten samt uppkomsten av förhållanden och praxis som äventyrar klientens och patientens rättigheter. Även registreringen av tjänsteproducenter och tjänsteenheter inom social- och hälsovården är proaktiv tillsyn.
Den planenliga tillsynen grundar sig på en bedömning av risken att klient- och patientsäkerheten äventyras. Vid riskbedömningen används aktuell information om lägesbilden. Det riksomfattande tillsynsprogrammet styr tillsynsmyndigheternas gemensamma tillsyn över social- och hälsovården.
Styrnings- och utvärderingsbesök
Tillsynsmyndigheten kan genomföra styrnings- och utvärderingsbesök i välfärdsområdena. Styrnings- och utvärderingsbesöken utgör proaktiv tillsyn och hänför sig till styrningen, utvärderingen och uppföljningen av verksamheten. Tidpunkten och programmet för besöken ska fastställas i förväg med den berörda enheten. Vid styrnings- och utvärderingsbesök ska tillsynsmyndigheten och välfärdsområdet utbyta följande information: Myndigheten får information av välfärdsområdet om dess verksamhet, genomförandet av tjänsterna och de lokala förhållandena. Välfärdsområdet får i sin tur information av myndigheten bland annat om lagstiftningen, aktuella frågor inom social- och hälsovården och tillsynsprogrammet.
Med efterhandstillsyn avses ingripande i konstaterade missförhållanden och problem. Tillsynsmyndighetens efterhandstillsyn inriktas på ärenden som utgör en väsentlig risk för klient- och patientsäkerheten, verksamhetens lagenlighet eller förverkligandet av klientens och patientens centrala rättigheter.
Tillsynen kan inledas på basis av en anmälan om missförhållanden eller ett klagomål som inkommit till myndigheten, enligt vilket missförhållanden eller brister har förekommit i välfärdsområdets organiseringverksamhet. Tillsynsmyndigheten kan också inleda tillsynen på eget initiativ. Välfärdsområdet ska underrätta tillsynsmyndigheten om sådana missförhållanden eller brister i sin egenkontroll som det inte kan lösa.
Regionförvaltningsverken är de primära tillsynsmyndigheterna inom sitt område. Till Valvira hör principiellt viktiga eller vittsyftande ärenden eller ärenden som gäller flera regionförvaltningsverks verksamhetsområde eller hela landet.
För varje tillsynsärende överväger Valvira de åtgärder som behövs för att trygga klient- och patientsäkerheten och iaktta lagen. Vid behov kan ett tillsynsärende överföras till välfärdsområdet för egenkontrollåtgärder. Valvira ordnar åtgärderna enligt ärendets brådskande natur och prioritering och behandlar de allvarligaste fallen först. Ett tillsynsärende som grundar sig på en händelse som är äldre än två år undersöks i regel inte.
Behandling av tillsynsärenden och påföljder
Tillsynsärenden behandlas skriftligt och för behandlingen begär Valvira om ett utlåtande och nödvändiga utredningar av välfärdsområdet. Valvira har rätt att avgiftsfritt och utan hinder av sekretessbestämmelserna få de uppgifter som är nödvändiga för tillsynen. Om utredningen av ett ärende förutsätter det har Valvira rätt att göra ett inspektionsbesök i välfärdsområdet.
I ett tillsynsärende kan man ge välfärdsområdet eller den person som ansvarar för verksamheten vägledning så att motsvarande missförhållanden inte upprepas. Vägledning är till exempel uppmaningar, delgivande av uppfattningar, fästande av uppmärksamhet och anmärkningar. Om det i ordnandet eller genomförandet av tjänster framkommer brister som äventyrar klient- eller patientsäkerheten eller om välfärdsområdets verksamhet är lagstridig, kan Valvira förordna att missförhållandena ska avhjälpas inom en utsatt tid. Ett förordnande kan förenas med påförande av vite. Om klient- eller patientsäkerheten kräver det, kan Valvira förordna att verksamheten ska avbrytas eller förbjuda användningen av serviceenheten, en del av den eller en anordning.