Hoppa till innehåll

Egenkontrollen är inget spöke

Elina Uusitalo och Jaana Aarnio 5.11.2025

Hur många av dem som arbetar inom social- och hälsovården har tänkt att någon annan sköter egenkontrollen – till exempel en chef – eller att den sköter sig själv? Eller att den ändå inte berör mig, så länge jag sköter mitt arbete.

Tillsynsmyndigheterna får anmälningar om allvarliga avvikelser eller fel inom social- och hälsovården där tjänsterna inte har förlöpt som planerat, och där klient- och patientsäkerheten följaktligen kan har äventyrats. Skulle sådana situationer ha kunnat undvikas med fungerande egenkontroll?

Egenkontroll är en del av det dagliga arbetet

Egenkontroll gäller både socialvårdens och hälso- och sjukvårdens tjänster, och är obligatorisk för alla tjänsteproducenter. Vi har båda i vårt arbete sett såväl goda som dåliga exempel på egenkontroll.

Egenkontrollen behöver inte vara svår. Observera, fundera och var ibland kritisk. Anteckna avvikelser och tillbud. Endast på så sätt kan risker identifieras. När du dessutom ser till att man kommer överens om regelbundna möten på er arbetsplats, där avvikelser behandlas och man funderar på sätt att förebygga dem, är egenkontrollprocessen i riktigt gott skick. När riskerna har identifierats kan de hanteras!

Var och en har rätt och skyldighet att ta upp missförhållanden

Kom ihåg att det finns många slags avvikelser. En avvikelse är till exempel att en klient faller eller att ett läkemedel doseras fel. En avvikelse är också om man inte alls hinner vistas utomhus eller genomföra vardagliga aktiviteter med äldre personer.

Alla har rätt och skyldighet att på ett konstruktivt sätt ta upp observerade missförhållanden. Detta får inte leda till negativa konsekvenser för den som har tagit upp missförhållandet. När missförhållanden som väcker oro har antecknats och behandlats gemensamt, och man har funderat på hur liknande missförhållanden kan undvikas i framtiden, fungerar arbetsgemenskapens vardag och egenkontrollen smidigt. Ett gott arbetsklimat, sammanhållning och arbetsglädje är viktigt!

Om missförhållandena inte kan åtgärdas genom egenkontroll, har var och en rätt att kontakta tillsynsmyndigheten och anmäla ärendet. Vi vägleder vid genomförandet av egenkontroll och utövar vid behov även striktare tillsyn. Att egenkontrollen fungerar innebär en säker och fungerande arbetsplats för de anställda, men framför allt garanterar det högklassig och säker service för kunden  och patienter.

Ditt bidrag är viktigt

Det är viktigt att just du reflekterar över ditt eget agerande, observerar din omgivning och vågar lyfta fram dina observationer. Låt oss sopa bort spöket kring egenkontrollen och göra den till en del av vardagen, som en ljusglimt som dämpar riskerna och röjer undan vardagens dolda hinder!

Avslutningsvis ett lästips: ta del av tillsynslagen. Det är den viktigaste gemensamma lagen för social- och hälsovården, och utgör grunden för egenkontroll och myndighetstillsyn. Syftet med tillsynslagen är att säkerställa klient- och patientsäkerheten. Tillsynslagen är också den första lagen som i stor utsträckning förenar social- och hälsovårdslagstiftningen i en och samma lag.

Mer information

Läs mer om tillsynslagen

Läs mer om Valviras föreskrift om planen för egenkontroll

Elina Uusitalo och Jaana Aarnio

Uusitalo är ledande expert vid Valvira och Aarnio är överinspektör vid Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland