Klagomål som gäller social- och hälsovården överförs till Tillstånds- och tillsynsverket
Från och med 1.1.2026 anför den som är missnöjd med vård eller service som tillhandahållits inom social- eller hälsovården sitt klagomål till det nya Tillstånds- och tillsynsverket. Valviras och regionförvaltningsverkens verksamhet upphör vid utgången av 2025.
Ur patientens och klientens synvinkel förtydligar reformen anförandet av klagomål, eftersom samtliga klagomål i framtiden behandlas av bara en myndighet. Tidigare har klagomål behandlats av både Valvira och sex regionförvaltningsverk. Även klagomål som redan är under behandling överförs automatiskt till Tillstånds- och tillsynsverket.
Det primära sättet att utreda ett problem som uppstått i en tjänst eller inom vården är alltid en diskussion på verksamhetsenheten med den berörda personen eller hans eller hennes chef. Om en diskussion inte hjälper kan en skriftlig anmärkning framställas till verksamhetsenheten.
I anmärkningen beskrivs händelsen så noggrant som möjligt, när och var den inträffade eller vilken händelse missnöjet gäller. Anmärkningen kan formuleras fritt eller så kan man använda en blankett som vanligen finns på verksamhetsenhetens webbplats.
Anmärkningen skickas till socialvårdens verksamhetsenhet eller till en ledande tjänsteinnehavare inom socialvården eller, då det gäller en verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården, till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården. Han eller hon ska utreda ärendet och svara skriftligen. Svaret lämnas inom cirka en månad.
Om svaret inte är tillfredsställande kan personen anföra ett klagomål till Tillstånds- och tillsynsverket.
Mer information
Gruppchef Tarja Sainio, 0295 209 419
Mer information om framställande av en anmärkning eller anförande av ett klagomål.