Hoppa till innehåll

Personaldimensioneringen ska motsvara klienternas servicebehov

Utgivningsdatum 14.4.2025 13.00
Typ:Nyhet
En vårdare och en äldre person sitter i soffan.

I oktober 2024 uppfyllde 94 procent av verksamhetsenheterna inom vården med heldygnsomsorg den gällande minimidimensioneringen för personal på 0,65. Då uppfyllde så gott som alla enheter den minimidimensionering på 0,6 som trädde i kraft 1.1.2025, visar datainsamlingen för Institutet för hälsa och välbefinnande (THL).

THL:s datainsamling riktas endast mot två perioder på tre veckor under ett år, och säkerställer därmed inte genomförandet av den lagstadgade personaldimensioneringen utanför uppföljningsperioden. Tillsynsmyndigheterna påminner om att välfärdsområdena i egenskap av primära övervakare är skyldiga att säkerställa att personaldimensioneringen genomförs i området i enlighet med lagen, och att den motsvarar klienternas servicebehov. Den faktiska personaldimensioneringen för direkt klientarbete ska vara högre än minimidimensioneringen ifall klienternas servicebehov kräver det.

Välfärdsområdet ska säkerställa att personalens antal, utbildning och uppgiftsstruktur vid verksamhetsenheter med heldygnsomsorg för äldre motsvarar antalet äldre personer som får tjänster och deras servicebehov. En tillräcklig och kompetent personal tryggar högkvalitativa tjänster för klienterna. Välfärdsområdets tillsyn ska vara kontinuerlig, och man ska utan dröjsmål ingripa i otillräcklig personaldimensionering. Tillsynsmyndigheterna följer upp genomförandet av personaldimensioneringen och egenkontrollen.  

Klientsäkerheten förutsätter tillräcklig personaldimensionering

Den faktiska personaldimensioneringen för direkt klientarbete ska vara högre än minimidimensioneringen på 0,6, ifall klienternas servicebehov kräver det. Serviceboende med heldygnsomsorg ska omfatta verksamhet som upprätthåller och främjar klientens funktionsförmåga samt verksamhet som stöder delaktighet och socialt umgänge.

Då personalantalet är för lågt kan klientsäkerheten äventyras, allvarliga risksituationer uppkomma och tjänsternas kvalitet försvagas. Personalen ska utan dröjsmål meddela tjänsteenhetens ansvarsperson eller en annan person som ansvarar för verksamheten om de observerar eller får kännedom om ett missförhållande eller ett hot om ett missförhållande i tillhandahållandet av tjänster. Anmälningsskyldigheten gäller även tjänsteproducenten. 

Läs mer

Ta del av resultaten för THL:s datainsamling (på finska).

Mer information

Överinspektör Marja-Leena Lantto, [email protected], 0295 209 283 
Regionförvaltningsverket i Södra Finland, överinspektör för socialvården Päivi Vainio 
Regionförvaltningsverket i Östra Finland, överinspektör Kirsi Laitinen 
Regionförvaltningsverket i Lappland, överinspektör för socialvården Merja Isoaho 
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland, ledande överinspektör för socialvården Nina-Siro Södergård 
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, överinspektör Anita Paavola 
Regionförvaltningsverket i Norra Finland, överinspektör för socialvården Päivi Räinä 

Regionförvaltningsverkens e-postadresser har formatet [email protected]

Social- och hälsovård