Anmärkning eller klagomål inom socialvården eller hälso- och sjukvården
Om du är missnöjd med den service eller vård du har fått, följ instruktionerna nedan.
-
Behandla ärendet vid den verksamhetsenhet som gav servicen eller vården
Det primära sättet att reda ut ett problem som uppstått i servicen eller vården är en diskussion vid verksamhetsenheten. Diskutera med personen i fråga eller hens chef. På så sätt kan saker och ting snabbt redas ut.
Om en diskussion inte hjälper kan du framställa en skriftlig anmärkning till verksamhetsenheten.
-
Framställ en anmärkning
Skriv en i möjligaste mån tydlig beskrivning av det du vill framställa en anmärkning om. Berätta så detaljerat som möjligt om händelsen, när och var den inträffade. Berätta tydligt vad du är missnöjd med i den service eller vård du har fått. Du kan formulera anmärkningen fritt eller använda en blankett som vanligen finns på vårdenhetens webbplats.
Skicka anmärkningen till verksamhetsenhet inom socialvården eller den ledande tjänsteinnehavaren inom socialvården eller till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården vid verksamhetsenheten. Hen ska utreda ärendet och svara dig skriftligen. Svaret lämnas inom cirka en månad.
Om du inte är nöjd med svaret du får, kan du anföra ett klagomål hos regionförvaltningsverket.
Om en klient inom socialvården eller en patient på grund av sjukdom eller nedsatt psykisk funktionsförmåga eller av någon annan motsvarande orsak inte kan framställa anmärkning själv, eller om klienten är död, kan anmärkningen framställas av klientens lagliga företrädare, en anhörig eller någon annan närstående.
-
Anför ett klagomål hos regionförvaltningsverket (i särskilda fall hos Valvira)
Nästan alla klagomål som gäller social- och hälsovården hör till regionförvaltningsverken. Anvisningar om hur man anför ett klagomål hos regionförvaltningsverket hittar du på regionförvaltningsverkets webbplats.
Du ska anföra klagomål om hälso- och sjukvård hos Valvira endast om du misstänker att felbehandling lett till döden eller till grav bestående invaliditet för en patient. Du kan anföra ett klagomål om hälso- och sjukvården i vår e-tjänst, med vårt säkra formulär, med en klagomålsblankett (pdf) längst ner på sidan, eller fritt formulerat. Du kan även anföra klagomål som gäller lagligheten i Studenternas hälsovårdsstiftelses (SHVS) verksamhet till Valvira.
Till Valvira hör av klagomål inom socialvården de ärenden som är riksomfattande, betydande och vittsyftande samt klagomål som gäller tjänster som tillhandahålls inom två eller flera regionförvaltningsverks områden. Du kan anföra ett klagomål om socialvården i vår e-tjänst, med en klagomålsblankett (pdf) eller fritt formulerat.
Om Valvira är tvungen att överföra klagomålet till ett regionförvaltningsverk, fördröjer det behandlingen av klagomålet avsevärt.
Vanliga frågor om att framställa anmärkningar eller anföra klagomål
Du kan anföra ett elektroniskt klagomål hos Valvira via vår e-tjänst. Användning av e-tjänsten förutsätter inloggning med bankkoder eller mobilcertifikat.
För att behandla elektroniska klagomål behöver vi följande uppgifter:
• uppgifter om den klagande
• uppgifter om patienten eller klienten inom socialvården
• föremål för klagomålet: verksamhetsenheten eller vårdenheten
• tidpunkten eller tidsintervallen
• beskrivning av händelseförloppet som klagomålet gäller
• uppgifter om eventuella tidigare anförda anmärkningar eller klagomål
• behandling av ärendet av eventuella andra myndigheter
Om Valvira eller regionförvaltningsverket upptäcker att fel eller olämpligheter har inträffat i en tjänst eller i vården, vidtar Valvira eller regionförvaltningsverket de åtgärder som den anser att klagomålet ger upphov till. Om tillsynsmyndigheten anser att klagomålet inte föranleder åtgärder, meddelas detta till den som anfört klagomålet. Dessutom kan Valvira eller regionförvaltningsverket ge administrativ styrning till en yrkesutbildad person eller den som ansvarar för verksamheten inom socialvården eller hälso- och sjukvården. Syftet med styrningen är att handleda den yrkesutbildade personen eller verksamhetsstället att i fortsättningen förfara på ett annat sätt.
Valvira eller regionförvaltningsverket kan inte på basis av klagomål ändra eller upphäva en läkares diagnos eller vårdbeslut och inte heller avgöranden som domstolar eller andra myndigheter meddelat. Du kan inte få en finansiell ersättning till följd av klagomålet. Du kan ansöka om ersättning hos Patientförsäkringscentralen.
Vår avsikt är att behandla klagomål inom ett år från att de inkommit.
Vanligen behandlar tillsynsmyndigheterna inte fall som är över två år gamla.
Genom att skicka ditt klagomål direkt till rätt myndighet påskyndar du behandlingen av klagomålsärenden för dig och andra. Varje år överför Valvira cirka tusen klagomål till regionförvaltningsverk, vilket avsevärt fördröjer behandlingen av dem.