Information om Soteri åt privata serviceproducenter inom småbarnspedagogiken
Soteri-registret är Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register som innehåller uppgifter om alla privata serviceproducenter av småbarnspedagogik som ska ha ett tillstånd.
För den privata småbarnspedagogiken finns ett nytt elektroniskt tillsynsregister, Soteri. Soteri-registret grundar sig på lagen om småbarnspedagogik.
Kom ihåg att ansöka om tillstånd under övergångsperioden
Privata producenter av småbarnspedagogik behöver tillstånd för sin verksamhet från och med den 1 januari 2023. Varje serviceproducent som redan finns i registret ska ansöka om tillstånd att bedriva privat daghemsverksamhet under övergångsperioden och senast den 31 december 2026.
Läs mer om privat produktion av småbarnspedagogiktjänster på regionförvaltningsverkets webbplats.
Serviceproducenten gör ansökningarna och anmälningarna elektroniskt till Soteri.
Du kan ansöka om tillstånd eller göra en ändringsanmälan i Soteris e-tjänst. Ansökan styrs automatiskt till rätt regionförvaltningsverk. Via e-tjänsten kan du också hantera dina egna kontaktuppgifter.
- Som serviceproducentens enda namntecknare kan du identifiera dig i Soteris elektroniska ärendehantering till exempel med dina bankkoder. Serviceproducenten ska ge andra som uträttar ärenden i Soteri Suomi.fi-fullmakter. Anvisningar för att ge fullmakter hittar du på webbplatsen Suomi.fi.
- Bekanta dig också med anvisning om tillståndsansökan och anmälan för privata serviceproducenter inom småbarnspedagogik.
Gå till Soteri-registrets e-tjänst.
Observera att de tekniska reparationerna och utvecklingsarbetet av Soteris e-tjänst inte är färdiga. Vi håller på att utveckla användarupplevelsen och funktionen av e-tjänsten.
När det gäller tserviceproducents företagsuppgifter så utnyttjas uppgifterna i Företagsdatasystemet (FODS). Se alltså till att hålla ditt företags uppgifter uppdaterade även i FODS-tjänsten. Kontrollera att dina uppgifter är uppdaterade i FODS-tjänsten.
Av uppgifterna i Soteri skapas en offentlig elektronisk informationstjänst som betjänar flera intressentgruppers och medborgares behov av information. I början publiceras inte serviceproducenternas kontaktuppgifter i den offentliga informationstjänsten. Innan kontaktuppgifterna publiceras kommer myndigheterna att direkt kontakta serviceproducenterna för att klargöra om kontaktuppgifterna kan publiceras. Av grundad anledning kan serviceproducenten och ansvarspersonen förbjuda publiceringen av sina adress- och andra kontaktuppgifter. Läs mer om den offentliga informationstjänsten.
Observera, ett om du har vägrat att publicera dina informationer om firma, person eller företagsform i FODS-tjänsten. Myndigheten kan inte behandla din ansökan via Soteris elektroniska service endast med ditt FO-nummer. I detta fall kan du inte använda elektronisk service och du måste skicka din ansökan med en pdf-blankett. Blanketterna finns på regionförvaltningsverkets webbplats. Alternativt kan du också ändra dina informationer om person, firma och företagsform till offentliga i FODS-tjänsten genom en ändringsansökan, varefter du kan använda Soteris elektroniska service som vanligt.
Familiarisera dig också med Skatteförvaltningens anvisningar: Så här ansöker du om FO-nummer och anmäler dig till Skatteförvaltningens register i MinSkatt.
Uppgifterna har överförts från det gamla Valveri-registret till Soteri avgiftsfritt och i den form de har registrerats i Valveri. Kontrollera att dina uppgifter är uppdaterade.
Kommunens tillsynsmyndighet har ingen roll i Soteri. Kommunens representant har inte åtkomst till Soteri-registret för att granska uppgifter.
Vanliga frågor om att göra tillståndsansökningar eller anmälningar om ändring
Se till att du har valt ansökan om småbarnspedagogik på förstasidan för Soteris e-tjänst. Småbarnspedagogiken finns längst ner av menyerna på förstasidan. Om du inte kan tillägga daghemmets uppgifter, är det sannolikt att du gör en ansökan om social- och hälsovård.
Information som inte har en plats på ansökan ska skrivas in i fältet för Mer information i början av formuläret.
Om minst en ansökan har sparats som utkast, kan du inte börja göra en ny ansökan i e-tjänsten. Om knappen ”visa registeruppgifter eller gör ändringar” inte aktiveras, kontrollera att du inte har sparat ansökan som utkast i nedre delen av skärmen.
Vi rekommenderar att du slutför ansökan. Tekniskt sett kan du skicka en ansökan som inte är färdig, men handläggningen av ansökan fördröjs och handläggaren ska skicka den tillbaka till dig och begära om tilläggsutredningar. Observera att den färdiga ansökan ska innehålla till exempel alla bilagor.
På ansökans första sida under fältet för tilläggsuppgifter finns en punkt för följande bilagor:
- daghemsföreståndares examens- och arbetsintyg
- utredning om anordnande av stöd
- räddningsplan
Bilagor som gäller företaget och de personer som utövar bestämmande inflytande bifogas till de punkter som separat reserverats för dem i ansökan.
Vanliga frågor om Soteri-registret och Varda-registret
Soteri-registret är Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register, i vilket har samlats uppgifter om samtliga privata serviceproducenter inom småbarnspedagogiken som bedriver daghemsverksamhet. Sådana uppgifter är till exempel uppgifter om serviceproducenten, verksamhetsstället och daghemsföreståndaren samt antalet personal på daghemmet. I Soteri upprätthålls alltså uppgifter som gäller tillståndspliktig daghemsverksamhet. Serviceproducenten ska även meddela ändringar i verksamheten till Soteri, det vill säga göra en ändringsansökan. Ändringen kan till exempel vara ett byte av daghemsföreståndare. Soteri gäller inte privata familjedagvårdare eller gruppfamiljedagvård. Den kommunala tillsynsmyndigheten har ingen roll i Soteri.
Informationsresursen inom småbarnspedagogiken Varda är en nationell informationsresurs som innehåller uppgifter om aktörer inom småbarnspedagogiken, verksamhetsställen inom småbarnspedagogiken, barn som deltar i småbarnspedagogiken, barnens vårdnadshavare, personal inom småbarnspedagogiken och stöd som ges inom småbarnspedagogiken. Utöver Utbildningsstyrelsen är gemensamt personuppgiftsansvariga i Varda aktörer inom småbarnspedagogiken (kommuner, samkommuner och privata tjänsteproducenter). Genom Soteri-registret registrerar privata daghem endast i Varda-tjänsten. Nya privata serviceproducenter inom småbarnspedagogiken ska föra in i Varda uppgifter om verksamhetsstället, barnen, vårdnadshavarna och avgifter samt de anställda. På motsvarande sätt fortsätter de privata daghem som redan registrerat sig i Varda att föra in i Varda de uppgifter som avses i lagen om småbarnspedagogik i enlighet med bestämmelsen och anvisningen såsom tidigare.
Läs mer om Varda på Utbildningsstyrelsens webbplats:
Informationsresursen inom småbarnspedagogiken Varda.
Varda-registrering för privata småbarnspedagogikaktörer.
I båda registren frågas delvis samma grundläggande uppgifter om serviceproducenter. Serviceproducenten ska ta hand om införandet och aktualiteten av uppgifterna i båda registren.
- Den nya privata serviceproducenten ansöker först om tillstånd för daghemsverksamhet. Man ansöker om tillstånd i Soteris e-tjänst.
- När en privat serviceproducent inom småbarnspedagogiken ansöker om tillstånd, anger hen uppgifterna om huvudanvändaren för Varda i tillståndsansökan. De uppgifter som behövs om huvudanvändaren är namn och e-post. Uppgifterna anges i fältet Tilläggsuppgifter i ansökan.
- När tillståndet beviljas, får serviceproducenten ett tillståndsbeslut från regionförvaltningsverket per e-post.
- När det privata daghemmet har registrerat sig i Soteri-tjänsten och serviceproducenten har fått tillståndsbeslutet per e-post, överförs uppgifterna om tjänsteproducenten inom småbarnspedagogiken automatiskt till Varda.
- Den huvudanvändare för Varda som anges i Soteri får en inbjudan från [email protected] för att skapa ett användarnamn och lösenord för tjänstehelheten. Anvisningar för registreringen: Självregistrering med stark autentisering.
- Den utsedda huvudanvändaren kan börja använda tjänstemannatjänster på https://virkailija.opintopolku.fi. Huvudanvändaren har nödvändiga användarrättigheter till Varda. Införandet av uppgifter i Varda inleds med att föra in verksamhetsstället eller verksamhetsställena i Varda. Förutom uppgifterna om verksamhetsställen ska serviceproducenten föra in i Varda uppgifter om barn, avgifter för vårdnadshavare och klientavgifter samt anställda. Läs mer om informationshelheter som förs in i Varda (på finska, oph.fi). Läs också omlagringsansvar för Varda (oph.fi).
Bekanta dig med illustration. Organisationsuppgifter om de privata serviceproducenter som fått ett tillstånd från Soteri överförs automatiskt till Utbildningsstyrelsens tjänster