Att göra Soteri-registreringen smidigare är ett gemensamt mål

Markus Henriksson 9.9.2024

Social- och hälsovårdsministeriet (SHM) meddelade nyligen att man börjar förbereda en temporär lagändring gällande Soteri-registret. Avsikten är enligt meddelandet från ministeriet att ändra lagen så att enskilda näringsidkare kan inleda sin verksamhet omedelbart efter att de har lämnat in en ansökan om registrering i Soteri-registret, utan att behöva vänta på myndigheternas beslut. 

Detta var fallet innan den nya lagen om tillsynen över social- och hälsovården trädde i kraft i början av 2024. I och med lagen om tillsynen över social- och hälsovården ändrades förfarandet så att enskilda näringsidkare (självständiga yrkesutövarna) inte får inleda sin verksamhet förrän tillståndsmyndigheten har fattat ett positivt registreringsbeslut. Det har varit en stor förändring, och enskilda näringsidkare har begripligt nog även behövt mycket rådgivning. Uppgifterna som behövs för ansökan om registrering fastställs i lag, och de är många. Sedan början av 2024 har totalt mer än 11 000 ansökningar inkommit, varav cirka 70 procent har avgjorts. Handläggningstiderna är fortfarande långa, till och med flera månader. 

Tjänsteproducenterna befinner sig i en besvärlig situation, och det har vi full förståelse för. Det är otvetydigt även Valviras föresats att tjänsteproducenterna ska kunna inleda sin verksamhet snabbare än vad som är fallet i nuläget. Beslutet om att bereda en temporär lagändring är bra, men vi vet ännu inte när ändringarna kommer att träda i kraft. En lagändring behövs i vilket fall som helst, eftersom de medel som Valvira har till sitt förfogande inte är tillräckliga för att snabbt förbättra situationen. 

När jag ser tillbaka och funderar på om vi kunde ha gjort något annorlunda är svaret ja. Lagen om tillsynen över social- och hälsovården godkändes i april 2023 och trädde i kraft i början av 2024. Tiden för att bereda verkställandet av lagen var cirka åtta månader. Det är alldeles för kort tid för att bereda en så vittomfattande helhet. Så här i efterhand kan jag konstatera att vi kunde ha föreslagit för SHM eller riksdagen att ikraftträdandet av lagen skulle senareläggas, så att det skulle ha funnits mer tid att bygga upp den elektroniska ärendehanteringen i anknytning till registret och även låta kunderna testa den. Om förslaget skulle ha beaktats är en annan sak. Nu tvingades vi införa en förenklad version av den elektroniska ärendehanteringen, där vi aktivt har avhjälpt bristerna under det gångna året. 

Det är viktigt att beredningen av lagändringen inleds snabbt. Vårt mål är fortfarande att använda alla tillgängliga medel för att privata tjänsteproducenter ska kunna inleda sin verksamhet så snabbt som möjligt ‒ nu och efter lagändringen. Mycket övertidsarbete har utförts och resurserna har utökats så mycket som möjligt, både när det gäller utvecklingen av registret och handläggningen av ansökningar. Anvisningarna till kunderna har också förtydligats. Arbetet är fortsatt intensivt.

Det som är positivt är att finansministeriet för närvarande förbereder inrättandet av det nya Tillstånds- och tillsynsverket den 1 januari 2026. Valvira och de nuvarande regionförvaltningsverken upphör då att existera, och verksamheten överförs till det nya ämbetsverket. När detta genomförs kommer ansökningarna att handläggas av ett enda ämbetsverk, medan de i nuläget behandlas av sju självständiga ämbetsverk. Valvira handlägger ansökningar som gäller verksamhet som sträcker sig över flera regionförvaltningsverks områden. Registreringsansökningar har skickats till fel ämbetsverk, så att man har tvingats överföra dem till rätt myndighet. Det gör det svårare att till exempel förutse handläggningstiderna och föra statistik, där inexaktheterna i antalet ansökningsärenden som har avgjorts under våren har korrigerats.

Soteri-registret kommer i framtiden att vara ett mycket nödvändigt och användbart register för patient- och klientsäkerheten samt för informationshanteringen och utvecklingen av tjänsterna, i synnerhet när de offentliga tjänsteproducenterna inkluderas i registret i tillägg till de privata. Offentliga tjänsteproducenter registreras för närvarande inte. Registrering är inte bara en stämpel på ett papper, utan en genuint proaktiv kontroll för att säkerställa att den nya tjänsteproducenten har de nödvändiga förutsättningarna för att bedriva verksamhet och att patienterna och klienterna får ändamålsenlig, säker och tillförlitlig service. 

Läs även STM:s meddelande 27.8.2024: Temporär lagändring för att avveckla kön till Soteri-registret.

Markus Henriksson

Överdirektör