Lagen om småbarnspedagogik tryggar barnets rätt att lära sig

Hanna-Leena Sippola 19.11.2024 / 19.11.2024 10:58

Många av oss har på dagis eller i familjedagvård varit med om lärupplevelser som lämnat positiva spår i minnet. Vi har lärt oss att snöra skorna, känna igen årstiderna och uttrycka våra åsikter. Vi har övat oss på att namnge saker och ting, spela enligt regler och klippa med sax. Rätten att lära sig är temat för Veckan för barnets rättigheter, men på vilket sätt säkerställs den här viktiga rätten inom småbarnspedagogiken?

Att främja lärande är ett av de tio syften som anges för lagen för småbarnspedagogik. Enligt lagen ska småbarnspedagogiken ordna mångsidig pedagogisk verksamhet med utgångspunkt i barns lek, rörelse, konst och kulturtradition. Detta möjliggör också positiva upplevelser av lärande. Barn är av naturen nyfikna och vill lära sig. Positiva upplevelser stärker barnets självförtroende och känsla för den egna förmågan.

Barn lär sig genom mångsidiga och meningsfulla upplevelser. Småbarnspedagogiken ska stödja barnets förutsättningar för lärande och främja livslångt lärande och uppfyllandet av utbildningsmässig jämlikhet enligt principen om inkludering. Varje barn ska ha rätt att lära sig tillsammans med andra barn. Det säger sig självt att om man frångår kraven på personaldimensionering, behörigheter eller gruppstorlekar går det inte att uppfylla de tio lagstadgade syftena för småbarnspedagogiken och det äventyrar barnets rätt att lära sig. Yrkesutbildade småbarnspedagoger ska vara insatta i de lärområden som fastställs i grunderna för planen för småbarnspedagogik. De styr personalen vid planeringen och genomförandet av den pedagogiska verksamheten tillsammans med barnen. 

Småbarnspedagogiken ger stöd och skapar förutsättningar för lärande

Ibland behövs det stöd för lärandet. Ett barn som deltar i småbarnspedagogik har rätt att få stöd som möter barnets individuella behov. I den plan för småbarnspedagogik som upprättas för barnet ska antecknas målen som stödjer barnets utveckling, lärande och välbefinnande samt de medel med vilka målen ska uppnås. Stöd som ges i rätt tid och är anpassat till barnets behov främjar barnets lärande.

Barn omfattas oftast flera timmar om dygnet av småbarnspedagogik och därför måste miljön för småbarnspedagogiken vara utvecklande, stimulerande för lärande samt sund och trygg. Lärmiljö inom småbarnspedagogiken omfattar den fysiska, psykiska och sociala dimension. Lärmiljöerna ska utvecklas så att de stöder barnens självkänsla och utvecklingen av sociala färdigheter och förmågan att lära sig. Det är också viktigt att se till de krav som gäller lokalerna för daghemmet eller familjedaghemmet, oavsett som det är fråga om säkerhet, mångsidiga lekredskap, sund inomhusluft eller lämplig temperatur. 

Barn som leker, rör på sig, utforskar, uttrycker sig själva och skapar konst fyller även i dag daghemmen och familjedaghemmen runt om i landet. Det är egenkontrollens och myndighetstillsynens uppgift att se till att lagen om småbarnspedagogik följs till alla delar. Genom lagefterlevnad säkerställs betingelserna för positivt lärande för varje barn. 

Hanna-Leena Sippola

Sippola är överinspektör