Tillstånds- och tillsynsverket inleder sin verksamhet 1.1.2026 – det nya ämbetsverkets kontaktuppgifter och öppettider från och med årsskiftet
Tillstånds- och tillsynsverket inleder sin verksamhet den 1 januari 2026. Samtidigt upphör de nuvarande regionförvaltningsverken, Valvira och NTM-centralerna med sin verksamhet. Här får du information om de viktigaste kontaktuppgifterna till Tillstånds- och tillsynsverket och om avvikande betjäningstider.
Närmare kontaktuppgifter finns på Tillstånds- och tillsynsverkets webbplats lvv.fi/sv, som öppnas i början av 2026.
Alla kontaktuppgifter till Tillstånds- och tillsynsverket används från och med 1 januari 2026. Fram till slutet av 2025 kan du vid behov kontakta Valvira.
Kundservice
Kundservicen vid Tillstånds- och tillsynsverket betjänar vardagar per telefon, e-post och den elektroniska ärendeblanketten på webbplatsen, i miljöfrågor även i chattjänsten. Kundservicen ger råd i frågor som gäller ämbetsverkets verksamhet och hänvisar vid behov kunden vidare.
Kundservicen är öppen vardagar kl. 9–15.
Kundservicens telefonnummer och e-postadresser – gäller från och med 1.1.2026:
- Tillstånds- och tillsynsverkets kundservice: 0295 256 911, [email protected]
- Kundservice för miljöfrågor: 0295 256 921, [email protected]
- Kundservice för social- och hälsovårdsärenden: 0295 256 931, [email protected]
- Experttjänst för yrkesrättigheter inom social- och hälsovården: 0295 256 932, [email protected]
- Nämnden för abort- och steriliseringsärenden: 0295 256 933, [email protected]
- Arbetarskyddsmyndighetens rådgivningstjänst och registratur: 0295 256 808, [email protected]
Kundservicens öppettider under årsskiftet:
2.1.2025: Alla kundservicetelefoner vid Tillstånds- och tillsynsverket är stängda. Du kan skicka meddelanden till kundservicen per e-post och med ärendeblanketten genast från början av året. Vi behandlar ditt meddelande så snart som möjligt.
5.1.2025: Tillstånds- och tillsynsverkets kundservicekanaler är öppna som normalt. Vi informerar separat om eventuella störningar.
Tillstånds- och tillsynsverkets registratorskontor och telefonväxel
E-postadressen till Tillstånds- och tillsynsverkets registratorskontor är [email protected]. Adressen fungerar från och med 1.1.2026.
- Du kan skicka e-postmeddelanden till tillstånds- och tillsynsverkets registratorskontor i officiella ärenden.
- Meddelanden kan skickas till registratorskontorets e-post genast från och med 1.1.2026. Ärenden som kommer till registratorskontoret behandlas från och med 2.1.2025. Ärenden som inletts vid de nuvarande ämbetsverkens registratorskontor överförs automatiskt.
Telefonnumret till Tillstånds- och tillsynsverkets telefonväxel är 0295 254 000.
- Telefonväxeln är öppen vardagar kl. 8–16. Fredagen 2.1.2026 är telefonväxeln undantagsvis stängd.
Personalens kontaktuppgifter
E-postadresserna till anställda vid Tillstånds- och tillsynsverket har formen [email protected]. Adresserna fungerar från och med 1.1.2026. De gamla adresserna omdirigerar automatiskt till den nya e-postadressen åtminstone under januari 2026.
Anställdas telefonnummer som börjar med 0295 ändras. På webbplatsen publiceras i regel inte anställdas direkta telefonnummer.
Tillstånds- och tillsynsverkets postadresser
Tillstånds- och tillsynsverkets allmänna postadress
PB 20
13035 LVV
Tillstånds- och tillsynsverket, arbetarskyddsavdelningen
PB 30
13035 LVV
Nämndernas postadress
PB 40
13035 LVV
Nämndernas postadress hör till adoptionsnämnden, nämnden för tillsyn över yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården, nämnden för abort- och steriliseringsärenden samt den nationella kommittén för medicinsk forskningsetik.
Postadresserna gäller från och med 1.1.2026. Post som kommer till de gamla adresserna skickas automatiskt vidare till de nya adresserna under 2026.
Uppgifter om verksamhetsställena
Adresserna till Tillstånds- och tillsynsverkets verksamhetsställen publiceras på Tillstånds- och tillsynsverkets webbplats på adressen lvv.fi/sv.