Hoppa till innehåll

Genomförande av den vård en äldre person behöver förutsätter tillräcklig och kompetent personal

Marja-Leena Lantto 3.10.2025

Klienter som flyttar till serviceboenden med heldygnsomsorg är i dag i allt sämre skick och svårare minnessjuka. Detta beror på att äldre personer får stöd att bo kvar hemma under en längre tid än tidigare, till exempel med hjälp av hemvårdens besök. De kan också ha bott i ett gemenskapsboende i mellantiden. När flytten till ett serviceboende med heldygnsomsorg till slut blir aktuell, har den äldres funktionsförmåga redan försämrats så mycket att han eller hon behöver omsorg och tillsyn oavsett tid på dygnet.

Vilken kompetens krävs av personalen vid tillhandahållande av serviceboende med heldygnsomsorg?

Kompetens tryggar vårdens kvalitet

Yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården, såsom närvårdare, sjukskötare, geronomer och fysioterapeuter, utgör stommen för personalen i serviceboende med heldygnsomsorg. Det är också ändamålsenligt att yrkesutbildade personer utför arbetsuppgifter som motsvarar deras utbildning och kompetens.

Kompetensen för yrkesutbildade personer säkerställer att äldre får tjänster som motsvarar deras servicebehov i rätt tid och tillräcklig omfattning. Ett värdigt och meningsfullt liv innebär nödvändig vård och omsorg oberoende av tid på dygnet samt olika meningsfulla aktiviteter, socialt umgänge och utevistelse. Till detta hör dessutom säker läkemedelsbehandling samt palliativ vård i livets slutskede. Avsaknad på kompetens hos den utbildade personalen kan leda till att många faktorer som påverkar den äldres hälsa och livskvalitet förblir oupptäckta eller att vården fördröjs.

Bedöms den nödvändiga personalstrukturen utifrån klienternas servicebehov eller ur ett kostnadsperspektiv?

Att ta hand om en minnessjuk person är i allmänhet krävande. Mångsidig kompetens behövs för att kunna säkerställa att klienten får ändamålsenlig vård och omsorg när minnessjukdomen fortskrider. Planer på att i stor utsträckning ersätta närvårdare med vårdbiträden för att spara pengar väcker oro. Närvårdarnas och vårdbiträdenas kompetens är olika och på olika nivåer, och därför borde även deras arbetsuppgifter vara olika.

Vårdbiträden utför viktiga stödjande uppgifter inom vård och omsorg. Dessa omfattar till exempel att ombesörja och assistera klienter med deras grundläggande behov samt att ordna verksamhet som upprätthåller funktionsförmågan och stöder socialt umgänge. När vårdbiträden utför arbetsuppgifter som motsvarar deras kompetensnivå kan man säkerställa att de har tillräcklig kompetens för uppgifterna. Om de tilldelas alltför krävande uppgifter och ansvar kan det äventyra vårdens kvalitet och i värsta fall även klient- och patientsäkerheten.

Personalstrukturen bestäms alltid utifrån klienternas behov

Personalstrukturen ska motsvara klienternas faktiska servicebehov och funktionsförmåga. Om en enhet till exempel har många allvarligt minnessjuka klienter, klienter med beteendesymptom eller klienter som kräver tät somatisk uppföljning, behövs det under varje arbetsskift tillräckligt med utbildad social- och hälsovårdspersonal med stark yrkeskompetens. Personalstrukturens tillräcklighet ska kontinuerligt utvärderas, eftersom klienterna och deras servicebehov varierar. I planerna för egenkontroll ska man bedöma risker förknippade med personalens kompetens och tillräcklighet, beskriva arbetsfördelningen mellan personalgrupperna i verksamhetsenheten samt den process genom vilken man säkerställer att uppgifterna för de olika yrkesgrupperna är ändamålsenliga.

Serviceboende med heldygnsomsorg av hög kvalitet förutsätter att personalstrukturen fastställs utifrån de äldres behov. Dessa behov har ökat. När varje arbetstagare har korrekt roll och korrekta arbetsuppgifter utifrån hans eller hennes utbildning och kompetens, kan en trygg, mänsklig och värdig tillvaro säkerställas för äldre i serviceboenden med heldygnsomsorg.

Läs mer

Läs mer om personaldimensionering i serviceboenden med heldygnsomsorg för äldre

Marja-Leena Lantto

Lantto är överinspektör.