Hoppa till innehåll

Ilmoita muuttuneesta iäkkäiden ympärivuorokautisen palveluasumisen henkilöstömitoituksesta Soterin sähköisessä asioinnissa 30.12.2025 mennessä

Julkaisuajankohta 25.11.2025 9.59
Tyyppi:Uutinen
Ikääntynyt henkilö hoitokodissa.

Vanhuspalvelulain muutoksen mukaan vuoden 2025 loppuun saakka iäkkäiden ympärivuorokautisen palveluasumisen henkilöstömitoituksen muutos voidaan päivittää Soteri-rekisteriin sähköisessä asioinnissa suoraan, jolloin muutoksesta ei tehdä päätöstä. Tämän jälkeen henkilöstömitoitusmuutos katsotaan olennaiseksi muutokseksi, ja se edellyttää rekisteröinnin muutoshakemusta sekä viranomaisen päätöstä ennen muutoksen toteuttamista.

Vanhuspalvelulain mukaan vähimmäishenkilöstömitoitus on 1.1.2025 alkaen 0,6 työntekijää asiakasta kohti. Muutos voidaan toteuttaa heti, kun tieto muuttuneesta mitoituksesta päivitetään Soteriin viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä. Palveluntuottajan on huomioitava, että henkilöstömitoituksen alentamisen tulee tapahtua vain silloin, kun asiakkaiden hoidon ja huolenpidon tarpeet sen aidosti mahdollistavat. Henkilöstömitoituksen on aina vastattava asiakkaiden palveluntarvetta ja turvattava kaikkina aikoina sekä palvelun hyvä laatu että asiakasturvallisuus.

Päivittäminen kannattaa tehdä ajoissa ennen vuoden vaihdetta
 

Viranomaisen suositus on päivittää henkilöstömitoituksen muutos hyvissä ajoin ennen vuoden 2025 loppua. Sähköiset asiointipalvelut sekä viranomaispäätösten kirjaaminen Soteri-rekisteriin ovat tilapäisesti poissa käytöstä vuodenvaihteessa, kun nykyisten Valviran ja aluehallintovirastojen toiminta päättyy ja uuden Lupa- ja valvontaviraston toiminta alkaa. Kun sähköisen asioinnin käyttökatkon ajankohta varmistuu, siitä tiedotetaan tarkemmin.

Jos haluat ilmoittaa mitoituksen muutoksesta sähköisen asioinnin käyttökatkon aikana, voit lähettää ilmoituksen sähköpostitse tai postitse Valviran kirjaamoon ([email protected]). Huomioithan, että ilmoitukset käsitellään vasta myöhemmin, kun sähköinen asiointi on jälleen käytössä. 

Vuoden 2026 alusta mitoitusmuutos edellyttää hakemusta ja päätöstä Lupa- ja valvontavirastolta
 

Vuoden 2026 alussa Valviran ja aluehallintovirastojen tehtävät siirtyvät uuteen Lupa- ja valvontavirastoon.

1.1.2026 alkaen olennaisista henkilöstömitoituksen muutoksista on tehtävä hakemus ensisijaisesti Soterin sähköisessä asiointipalvelussa. Muutoksen toteuttaminen edellyttää viranomaisen tekemää päätöstä rekisteröinnin muutoksesta. Muutokset eivät näy rekisterissä heti eikä niitä saa toteuttaa ennen päätöksen saamista.

Lue lisää

Valviran uutinen 9.4.2025: Näin päivität ympärivuorokautisen palveluasumisen muuttuneen henkilöstömitoituksen tiedot Soteriin.
Valviran uutinen 12.12.2024: Vanhuspalvelulaki muuttuu – muuttuneesta henkilöstömitoituksesta ilmoitus Soteriin.
Henkilöstömitoitus ympärivuorokautisessa palveluasumisessa.
Lue lisää uudesta Lupa- ja valvontavirastosta. 
Lue lisää olennaisista muutoksista. 
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.

Lisätietoja

erityisasiantuntija Ilkka Kokkoniemi (Soteriin liittyvät kysymykset), 0295 209 367 
lakimies Niina Porkola (henkilöstömitoitukseen liittyvät kysymykset), 0295 209 359 
ylitarkastaja Marja-Leena Lantto (henkilöstömitoitukseen liittyvät kysymykset), 0295 209 283
Valviran sähköpostit ovat muotoa [email protected]
Aluehallintovirastojen yhteystiedot

Lupa- ja valvontavirasto Sosiaali- ja terveydenhuolto Soteri ja rekisteröinnit