Adoptionsnämndens verksamhet och uppgifter
Adoptionsnämnden är en särskild sakkunnig-, tillstånds- och tillsynsmyndighet i adoptionsärenden samt centralmyndighet enligt Haagkonventionen om internationell adoption. Adoptionsnämnden är en självständig myndighet i anslutning till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira).
Adoptionsnämnden följer utvecklingen av adoptionsverksamheten i Finland och beviljar adoptionssökande tillstånd till både inhemsk och internationell adoption. Därtill beviljar adoptionsnämnden tillstånd att tillhandahålla internationell adoptionstjänst och övervakar adoptionstjänstorganens verksamhet.
Statsrådet tillsätter adoptionsnämnden för fem år åt gången. Nämnden består av en ordförande, en vice ordförande samt ledamöter som företräder olika sakkunnigområden. Varje ledamot har en personlig suppleant. Den nuvarande adoptionsnämnden inledde sin mandatperiod 1.7.2022. Adoptionsnämndens sammansättning hittar du på vår sida Adoptionsnämndens sammansättning.
Nämnden arbetar i plenum och sektioner. Plenum följer utvecklingen i adoptionsärenden och tar vid behov initiativ i adoptionsfrågor. Övriga ärenden som hör till nämndens behörighet behandlas av sektionen för adoptionstillstånd som behandlar adoptionstillståndsärenden och av sektionen för internationella ärenden som sköter centralmyndighetsuppgifter i Finland.
Adoptionsnämndens uppgifter fördelade på sektioner
Adoptionsnämnden behandlar adoptionssökandes tillståndsärenden inom sektionen för adoptionstillstånd. I sektionen finns åtminstone företrädare för barnskyddet, adoptionsrådgivningen, barnets uppväxt och utveckling samt medicinsk sakkunskap.
Adoptionsnämndens sektion för adoptionstillstånd ska behandla ärenden som gäller beviljande av adoptionstillstånd för inhemsk adoption, internationell adoption genom ett adoptionstjänstorgan samt internationell adoption utan adoptionstjänstorgan. Dessutom behandlas i sektionen anmälningar om ändringar i adoptionssökandens förhållanden. Tillståndssektionen behandlar också ärenden som gäller ändring av villkoren för adoptionstillstånd, förlängning av tillståndets giltighetstid och återkallande av tillstånd.
Till uppgifterna för sektionen för internationella ärenden hör bland annat beviljande av tillstånd för adoptionstjänstorgan, övervakning av adoptionstjänstorganens verksamhet och uppföljning av iakttagandet av Haagkonventionen om internationella adoptioner samt andra uppgifter som centralmyndighet i anslutning till konventionen. I den internationella sektionen finns en representant för utrikesministeriet. I sektionen ska det dessutom finnas personer med sakkunskap i juridiska frågor i samband med internationella adoptioner, sakkunskap i det praktiska förfarandet vid internationella adoptioner och sakkunskap i barnskydd.