Anvisningar från förvaltning av adoptionstillstånd
I sina anvisningar lyfter adoptionsnämnden fram frågor som har kommit upp i tillståndspraxis och som ska ägnas särskild uppmärksamhet. Anvisningarna uppdateras vid behov, så det är bra att följa med dem.
Social- och hälsovårdsministeriet svarar för den allmänna styrningen av adoptionsrådgivningen. Social- och hälsovårdsministeriet har publicerat en guide för tillhandahållare av adoptionsrådgivning, som bör användas då hemutredningen utarbetas. Du hittar guiden i slutet av denna sida.
Till adoptionsansökan ska alltid fogas ett läkarintyg över adoptionssökandens hälsotillstånd (T-intyg). T-intyget ska vara fullständigt, det vill säga alla uppgifter som anges på intyget ska lämnas till påseende. T-intyget får inte vara äldre än ett år när det inkommer till nämnden.
Adoptionssökanden ska bestyrka uppgifterna i T-intyget med sin underskrift.
Om en adoptionssökande har en kronisk sjukdom eller en sådan sjukdom eller skada som begränsar hens möjligheter att vårda barnet eller vars prognos är dålig, ska hen tillställa adoptionsnämnden ett utlåtande av en specialistläkare om sitt hälsotillstånd.
Av specialistläkarens utlåtande bör framgå åtminstone följande:
- Hur påverkar ditt hälsotillstånd din funktionsförmåga?
- Ditt allmäntillstånd och din funktionsförmåga för närvarande? Ger sjukdomen upphov till symptom, och i så fall, vilka?
- Har du läkemedelsbehandling mot din sjukdom?
- Din läkares omfattande bedömning av ditt hälsotillstånd och dina symtom samt utvecklingen av eventuella relaterade sjukdomar i framtiden. Hur kan din sjukdom eventuellt påverka ditt adoptivbarns fostran och din förmåga att ta hand om barnet ända fram till vuxen ålder?
- Påverkar sjukdomen din förväntade livslängd, och i så fall hur?
- Ankomsten av ett adoptivbarn i familjen kan vara ett mycket stressigt och resurskrävande livsskede. Hur reagerar din sjukdom på svår stress? Hur bedömer läkaren att din hälsa påverkas av en eventuell kris i samband med adoptivbarnets ankomst?
Ett utlåtande av en specialistläkare ska ställas till nämndens förfogande och det får inte vara äldre än 6 månader när ansökan inkommer till nämnden. Specialistläkaren ska i sitt utlåtande ta ställning till sjukdomens inverkan på adoptivföräldraskapet. Om läkaren inte har tagit ställning till adoptivföräldraskapet, ska nämnden begära ytterligare utredning.
Nämnden bedömer de sökandes hälsotillstånd i förhållande till adoptivbarnets bästa. Det är viktigt att de sökande är stabila i fysiskt och psykiskt avseende och har möjlighet att ge ett adoptivbarn god vård och omsorg ända fram till vuxen ålder. Den primära grunden för beslut i adoptionsnämnden är alltid barnets bästa, och bedömningen av hälsotillståndet är individuell.
Enligt adoptionslagen ska den adoptionsbyrå som tillhandahåller adoptionsrådgivningen inhämta ett utlåtande om barnets och sökandenas förhållanden av det välfärdsområde där deras hemkommun är belägen. Utlåtandet får i princip inte vara äldre än ett år när ansökan inkommer till adoptionsnämnden.
Ett nytt utlåtande från välfärdsområdet krävs också i samband med de tilläggsutredningar som utarbetas för förlängda tillstånd.
En förutsättning för adoptionstillstånd är samtycke till adoption av den andra parten i ett registrerat partnerskap eller samboförhållande. Till adoptionsrådgivningens utredning om sökanden fogas därför en kopia av en handling som undertecknats av den andra parten i parförhållandet, i vilken hen samtycker till adoption av barnet.
Bestämmelser om samtycke finns i adoptionslagen. Samtycket ges skriftligen. Samtycket ska dateras och undertecknas av den som ger samtycket. Samtycket tas emot personligen av tillhandahållaren av adoptionsrådgivning.
Den andra parten i sökandens parförhållande får också adoptionsrådgivning. I samband med adoptionsrådgivning ska straffregisterutdrag kontrolleras för alla myndiga personer som bor i samma hushåll som adoptionssökanden.
Under adoptionsrådgivningen ska utöver straffregistret även adoptionssökandes polisuppgifter och uppgifter om eventuella polisutryckningar till dennes hem kontrolleras. Högst ett år får förflyta mellan den tidpunkt då kontrollen genomfördes och den tidpunkt då ansökan inkommer till adoptionsnämnden.
När ett välfärdsområde fungerar som tillhandahållaren av adoptionsrådgivning har det rätt att få polisuppgifterna direkt med stöd av lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården, § 20.
När en adoptionsbyrå (i praktiken Rädda Barnen rf) tillhandahåller adoptionsrådgivningen, ska den begära kontroll av polisuppgifterna inom de sökandes välfärdsområde samtidigt som den med stöd av adoptionslagen § 24 inhämtar ett utlåtande om de sökandes förhållanden.
De sökandes polisuppgifter får inte lämnas till adoptionsnämnden som sådana. Det räcker med att man i hemutredningen har skrivit ett omnämnande om att polisuppgifterna har kontrollerats. Om det i adoptionssökandens polisuppgifter finns en sådan anteckning som kan inverka på adoptionsföräldraskapet, ska den antecknas i hemutredningen. I annat fall räcker det med en anteckning i hemutredningen om att sökandens polisuppgifter har kontrollerats och datum för kontrollen. Uppskattningen av den eventuella effekten på adoptivföräldraskapet görs av välfärdsområdet.
Anteckningen om kontroll av polisuppgifter och eventuella polisutryckningar till hemmet ska finnas i alla hemutredningar. Om det inte finns någon anteckning, måste adoptionsnämnden begära en tilläggsutredning.