Stöd efter adoptionen
Adoptivbarnet och barnets familj har rätt till adoptionsrådgivning efter adoptionen. Adoptionsrådgivning fås av en socialarbetare som är specialiserad inom adoptionsärenden. Dessutom har parterna i adoptionen rätt att avgiftsfritt få information ur handlingar som gäller dem själva.
Rätten att få information ur handlingar som uppkommit vid adoptionsprocessen gäller
- adopterade
- adopterades avkomlingar
- adoptivföräldrar.
Rätten till information omfattar
- rätt att kostnadsfritt få information om handlingar som rör dig och som har uppkommit under adoptionsprocessen
- behövligt stöd och behövlig handledning som tillhandahålls av ett internationellt adoptionstjänstorgan eller en socialarbetare inom adoptionsrådgivningen när ovannämnda uppgifter lämnas.
När du vill ta del av dina handlingar och behöver mer information om din adoption ska du kontakta adoptionsrådgivningen eller adoptionstjänstorganet inom ditt eget välfärdsområde.
Genom att be om eftertjänst vid adoption från någon av dessa instanser kommer du igång eller hänvisas vidare till rätt myndighet. För utlämnande av handlingar svarar den instans som enligt adoptionslagen är ansvarig för förvaringen av uppgifter. Vid internationella adoptioner har det adoptionstjänstorgan (Interpedia rf, Rädda Barnen rf eller Helsingfors stads social- och hälsovårdsverk) som en gång i tiden skötte adoptionen ansvaret för förvaringen. Vid inhemska adoptioner har välfärdsområdet eller adoptionsbyrån Rädda Barnen rf förvaringsansvaret.
Adoptionsrådgivningen erbjuder rådgivning, hjälp och stöd till alla parter i adoptionen i olika livssituationer efter adoptionen.
Adoptionsrådgivning efter adoption ges av en socialarbetare som specialiserat sig på adoptionsärenden vid familjerättsliga enheten inom ditt välfärdsområde eller Rädda Barnens regionkontor.
Adoptionsrådgivningen efter adoptionen omfattar
- stöd och samtalshjälp till den adopterade varje gång den adopterade behöver möjlighet att hantera adoptionen eller när hen söker information om sig själv
- stöd för adoptivförälderskapet efter barnets ankomst till familjen
- stöd för adoptivförälderskapet i olika skeden av barnets och familjens liv
- bedömning av stödbehovet på begäran av kunden
- hänvisning till annat stöd.
Respekten för adoptionsbarnets identitetsrättigheter är en central utgångspunkt i Finlands adoptionslag.
Med identitetsrättigheter avses här särskilt den adopterades rätt att få kännedom om
- sin familjebakgrund
- uppgifter som gäller den adopterades födelse
- sitt ursprungliga namn
- tidpunkten för och genomförandet av adoptionsprocessen.
Syftet med eftertjänstarbetet är att stödja förverkligandet av adopterades identitetsrättigheter och att vid behov erbjuda individuell diskussions- och utredningshjälp.
För att få en helhetsbild av genomförandet av adoptionsprocessen och av den tillgängliga informationen kan det krävas åtgärder från det finländska adoptionstjänstorgan som utförde adoptionen samt samarbete med adoptionsmyndigheterna i barnets födelseland.
Även i det fall att det finns lite eller bristfällig information är det viktigt att kunna diskutera ämnet och betydelsen av bristande information med en yrkesperson inom adoption om man så önskar.
Finska staten finansierar de finländska adoptionstjänstorganens eftertjänster och adoptionsnämnden följer utvecklingen av arbetet för att säkerställa att rätten till personliga uppgifter förverkligas så bra som möjligt.
Om du har adopterats från utlandet och du efter att du har tagit del av dina bakgrundsuppgifter misstänker att allt i din adoptionsprocess inte har gått rätt till, gör så här:
- För att inleda utredningen ska du kontakta det finländska adoptionstjänstorgan genom vilket adoptionen en gång i tiden genomfördes (Interpedia, Rädda Barnen eller Helsingfors stad).
- Tveka inte heller att kontakta adoptionsnämnden om ditt bekymmer.
Adoptionsnämnden utreder inte enskilda adoptionsfall. Adoptionsnämnden övervakar adoptionstjänstorganens verksamhet och samarbetar vid behov internationellt med myndigheter för bedömning och utvecklande av adoptionsprocessernas säkerhet.
Syftet med Haagkonventionen om internationella adoptioner har varit att öka säkerheten vid adoptioner för de barn som berörs av adoptioner. Barnets rättigheter vid adoptioner kan bäst tryggas genom att adoptionerna till Finland sker via ett officiellt adoptionssystem.
Vanliga frågor om stöd efter adoptionen
Eftertjänsten är stöd efter adoptionen till olika parter i adoptionen. I eftertjänsten finns möjlighet att behandla adoptionsfrågor och få stöd för behandlingen av dessa ärenden av en yrkesperson inom adoption. Tjänsten inkluderar enligt kundens individuella behov
- handledning och stöd när det gäller att ta del av adoptionshandlingarna
- samtalsstöd av en socialarbetare inom adoptionsrådgivningen som är specialiserad på adoptionsärenden
- bedömning och styrning av stödbehov som begärs av en socialarbetare inom adoptionsrådgivningen och som omfattas av annat stöd
- stöd från den internationella adoptionstjänsten för tillgång till handlingar i destinationslandet
- om möjligt bistånd från den internationella adoptionstjänsten till förfrågningar i destinationslandet
- stöd från den internationella adoptionstjänsten för planering av rotresor till födelselandet i möjligaste mån.
Inrikes adopterade och biologiska föräldrar som har lämnat bort ett barn till adoption får rådgivning efter adoptionen av familjerättsliga tjänster på välfärdsområdets enhet för familjeärenden eller Rädda Barnens regionkontor. Rådgivning efter adoptionen är gratis.
Adopterade från utlandet har rätt att få rådgivning efter adoptionen av familjerättsliga tjänster på välfärdsområdets enhet för familjeärenden eller Rädda Barnens regionkontor. Hen har dessutom rätt till eftertjänst genom det finländska adoptionstjänstorganet med vars hjälp adoptionen till Finland genomfördes. Den adopterade, den adopterades avkomlingar och adoptivföräldrarna har rätt att få information om de handlingar som skapats i adoptionsprocessen.
Adoptionsrådgivningen är avgiftsfri. Information från arkiverade handlingar är liksom adoptionsrådgivningen avgiftsfri. Kostnader kan uppstå vid förfrågningar om internationella adoptioner utomlands eller när du planerar att besöka ditt födelseland och behöver tjänster från adoptionstjänstorganet utomlands för detta. Utländska adoptionsmyndigheter kan också ha myndighetsavgifter. Du kan fråga adoptionstjänstorganet om dessa kostnader.
Alla parter i adoptionen, dvs. biologiska föräldrar, barn, adoptionssökande och adoptivföräldrar, kan få adoptionsrådgivning efter adoptionen.
Rätten att få information ur handlingar som uppkommit vid adoptionsprocessen gäller adopterade, avkomlingar till adopterade och adoptivföräldrar.
Om du är inrikes adopterad, kontakta då enheten för familjerättsliga ärenden inom ditt välfärdsområde och be om adoptionsrådgivning efter adoptionen. Adoptionsrådgivningen i vissa välfärdsområden sköts av Rädda Barnen från organisationens regionkontor. Du får reda på adoptionsrådgivaren genom att kontakta din välfärdsregions enhet för familjerättsliga ärenden eller genom att ringa till Rädda Barnen.
Om du är adopterad från utlandet ska du ta reda på vilket adoptionstjänstorgan som en gång i tiden skötte adoptionen (Helsingfors stad, Interpedia eller Rädda Barnens internationella adoptionstjänst) och kontakta denna organisation. Adoptionstjänstorganets eftertjänst omfattar handledning i att sätta sig in i adoptionshandlingarna och om möjligt göra förfrågningar till adoptionsmyndigheterna i födelselandet samt hjälp vid planeringen av en rotresa.
Adoptionsrådgivningsguiden, som ges ut av social- och hälsovårdsministeriet, och adoptionslagen, styr ditt arbete. Kontakta även det finländska adoptionstjänstorgan som en gång i tiden skötte adoptionen (Helsingfors stad, Interpedia eller Rädda Barnens internationella adoptionstjänst). Adoptionstjänstorganet har information om praxis för eftertjänstarbete i de målländer som har överlämnat barn och om tjänster för att genomföra förfrågningar efter adoptionen i målländerna och organet kan hjälpa till med planeringen av rotresor.